Galerie NEMESIS

Galerie Nemesis se orientuje na umění v oblasti fantasy, sci-fi a dobrodružných námětů od nejlepších českých a slovenských autorů.

Podrobné informace o naší nabídce naleznete >>> zde <<<.


 

Stálé expozice:

Knihkupectví Fantasya
Šafaříkova 370/11, Praha - Vinohrady
http://www.fantasya.cz

Kalendář
<<    08 / 2017    >>
PoÚtStČtSoNe
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Výpis akcí galerie
Výpis cizích akcí
Archiv akcí galerie
Přidat akci
Kontakt

5. května 62
140 00, Praha 4
e-mail: info@galerienemesis.cz

- další kontakty zde -

Partneři

Pevnost

Pevnost

Pevnost

Pevnost

Pevnost

Pevnost

Pevnost

Pevnost

Svět vysněné jistoty

 

Česká fantaskní výtvarná tvorba sdílí osudy fantaskní literatury. Historik vystopuje hluboké kořeny a široké okruhy inspiračních zdrojů, ovšem o svébytném proudu lze hovořit teprve až po sebeuvědomění žánru. Totéž se dělo na poli literárním, i tam můžeme hledat stopy v osvícenství a samozřejmě v romantické literatuře devatenáctého století, ovšem o fantastice v čisté podobě lze hovořit, až ona sama sebe začala vnímat jako takovou, tedy fantaskní.

Je to jev umělecký stejně jako společenský. V soudobé epoše plné sporů se lze opřít o jedinou, zdá se, nespornou jistotu, že totiž chybí určující autorita a pevná měřítka. V souvislosti s undergroundem se začalo mluvit o subkultuře, ovšem netrvalo dlouho a underground se začal pokládat za overground. Je to svět vyčnívající nad jiným světem, možná větším, ale také plošším. Dříve snad byly umělecké skupiny založené na osobních vazbách a společných zájmech. Soudobé overgroundové subkultury anebo snad prostě kultury nemusí mít pevnou vnitřní strukturu. Jejich pojivo je jinde, totiž nevyslovené sdílení pohledu na svět.

Všichni umělci se snaží budovat vlastní svět a i ta realistická literatura je vždy svébytná a intimně zaměřená, vytvořená z vnitra. Zvláštností fantaskního výtvarna je jeho snaha o precizní zpodobnění snad snu, snad touhy nebo obavy. Často používá realistických, někdy až hyperrealistických technik, proto se v něm pevně uhnízdily techniky používající airbrush. Další důležitý prvek je hravá nadsázka, někdy až sebeironická. Hrdinové jsou hrdinští až bůh brání a ženy tu jsou někdy něžné, někdy divoké, avšak vždy krásné a žádoucí. Tvůrce i divák vědí, že nikdy podobnou bytost nepotkají a i z toho pramení část jejich uspokojení. Potkávají sen a mohou se ho dotknout.

Heroická fantazie je dítě poloviny dvacátého století a je zřejmé, že se jí bude v jednadvacátém století dařit neméně dobře. Zmatenému světu technologií a nepřehledných sociálních, politických a ekonomických vztahů dává jednoduchou alternativu. Neposkytuje místo žádnému relativismu, hrdina je hrdina a bestie je bestie předurčená k záhubě. Třebaže se tu třpytí meče a páchne krev, je to vlastně útěšná selanka, poskytující přístřeší jistoty, že zlo i dobro tu jsou pojmenovány, jak náleží. Asi to není přístřeší pro každého, ale ten, kdo ho tak či onak okusil, asi uzná, že je mu v něm dobře.

Ondřej Neff